Het ontstaan van het idee
Bewoners van de Afrikaanderwijk hebben vaak een verschillende taalachtergrond en een verschillend taalniveau. Bij inspraakavonden van de Deelgemeente hebben mensen met de grootste taalvaardigheid de grootste inbreng. Een grote groep mensen komt niet aan bod. Ook tijdens tafelgesprekken op de jaarlijkse Dag van de dialoog is het in deze wijk moeilijk om een groepsgesprek te voeren waar iedereen gelijkwaardig aan mee kan doen. Niet iedere bewoner krijgt evenveel kans om een bijdrage te leveren.

Hoe krijg je mensen met een verschillende cultuur en van verschillend taalniveau zover dat ze met elkaar aan tafel gaan zitten, hun mening geven en naar elkaar te luisteren? Zo ontstond het idee om een spel te maken, want daarbij komt iedereen gegarandeerd aan de beurt. Dit spel is bedoeld om bewoners van alle leeftijden en mensen die in de wijk werken om de tafel te krijgen. Bovendien is het spel een manier om elkaar beter te leren kennen en een goede gelegenheid om de Nederlandse taal te oefenen.
Om een goed gesprek op gang te brengen en te houden is het handig een aantal vragen te hebben. Daarom vormen vragen de kapstok van het spel. De vragen zijn gebaseerd op informatie uit gidsen over de wijk, historische fotoboeken, toeristische informatie, informatiefolders voor bewoners, huis-aan-huiskranten, plannen van het opbouwwerk, gesprekken met buurtbewoners en eigen woonervaring. De wensdromen van bewoners en de knelpunten van de wijk zijn het spanningsveld van het spel.

4.